LEONARDO DIGITALE, APPLICAZIONI VIRTUALI PER IL CINQUECENTENARIO LEONARDIANO ALLA MOSTRA "LEONARDO E VITRUVIO. OLTRE IL CERCHIO E IL QUADRATO.”
DOI:
https://doi.org/10.48258/arc.v10i3.1649Parole chiave:
Leonardo, rappresentazione digitale, realtà aumentata, realtà virtuale, allestimenti musealiAbstract
The development of tools for digital representation and the diffusion of media to display it offer an effective mean for the creation and dissemination of cultural contents. This article presents a research work for the exhibition "Leonardo e Vitruvio. Oltre il cerchio e il quadrato.” hosted in the city of Fano for the celebration of the 500th anniversary of Leonardo's death. Starting from the original drawings exposed, Leonardo's crossbow, odometer and water clock were 3D modelled reproducing up to the smallest component and virtually simulating their exact functioning. Hence, two different applications were developed using these digital reconstruction to support visitors. They explain the represented machines from conception to use and compare Leonardo's models with those of the past, making possible a dynamic fruition that goes beyond the passive experience of contemplating the original work of art.
Riferimenti bibliografici
Bacca, J. et al. (2014). Augmented reality trends in education: A systematic review of research and applications, Educational Technology and Society 17(4), 133-149.
XXX, X., XXX, X. & XXX, X. (2017). XXX, in XXX, XXX, XXX. doi: XXX.
Damala, A. et al. (2013). Exploring the Affective Museum Visiting Experience: Adaptive Augmented Reality (A 2 R) and Cultural Heritage, in International Journal of Heritage in the Digital Era, 2(1), 117–142. doi: 10.1260/2047-4970.2.1.117.
Guttentag, D. A. (2010). Virtual reality: Applications and implications for tourism, in Tourism Management, 31(5), 637–651. doi: 10.1016/j.tourman.2009.07.003.
Liarokapis, F. (2007). An augmented reality interface for visualizing and interacting with virtual content, in Virtual Reality, 11(1), pp. 23–43. doi: 10.1007/s10055-006-0055-1.
Yuen, S. C.-Y., Yaoyuneyong, G. and Johnson, E. (2017). Augmented Reality: An Overview and Five Directions for AR in Education, Journal of Educational Technology Development and Exchange, 4(1). doi: 10.18785/jetde.0401.10.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).