IRR AND XRF INVESTIGATIONS ON ANNUNCIATA BY ANTONELLO DA MESSINA TO TRACE THE ORIGINAL APPEARANCE OF THE BLU VEIL
DOI:
https://doi.org/10.48258/arc.v10i1.1618Keywords:
Antonello da Messina palette, lapis lazuli, MA- XRF, IR False Colour, IR ReflectographyAbstract
A new diagnostic investigation on Annunciata painting by Antonello da Messina was carried out in situ, in the Sala di Antonello of the Galleria Regionale della Palazzo Abatellis in Palermo (Sicily). It was carried out by using INTRAVEDO scanner for IR Reflectography (InGaAs detector) and XRF mapping, in order to investigate, thanks to an innovative equipment, the blue painting area, and in particular, the area between the face of the Virgin and the blue veil (on her left side). This pictorial surface, probably altered in the past by a heavy cleaning (date back to the 19th century) that involved the face and hands, was not clearly understood during the previous scientific studies. The finding here has provided an important assumption for a correct historical - artistic reading of the original appearance of the subject and represent a scientific support to clarify the conservation history which leads the painting to its current state. The new studies provided a common understanding of the available archive information, previous restorations and diagnostic investigations carried out over time.
References
Alfeld M., Janssens K., Dik J., de Nolf W. & van der Snickt G. (2011). Optimization of mobile scanning macro-XRF systems for the in-situ investigation of historical paintings, J. Anal. At. Spectrom. 26, 899-909, 10.1039/C0JA00257G.
Archivio Restauri ISCR (1942). Documento AS0269a, Scheda Restauro 13 marzo 1942.
Archivio Restauri ISCR (1942). Documento n. AS0269d, Regia Soprintendenza alle Gallerie della Sicilia di Palermo, 14 marzo 1942.
Barbera G. (2005). Antonello da Messina Sicily's Renaissance Master, catalogo della mostra New York, The Metropolitan Museum of Art, with the collaboration of K. Christiansen and A. Bayer, New York.
Bellucci R., Bonami P., Brunetti B.G., Calusi S., Castelli C., Ciatti M., Doherty B., Frosinini C., Giuntini L., Grassi N., Mandò P.A., Massi M., Migliori A., Miliani C., Rosi F., Seracini F., Sgamellotti A (2010). Il restauro del Ritratto Trivulzio di Antonello da Messina, OPD Restauro 22, 15-54.
Biscottini P.(ed.) (2007). Antonello da Messina. L'Annunciata, Catalogo mostra Un Capolavoro per Milano. Antonello da Messina. L'Annunciata, Museo Diocesano, Milano, 4-25 ottobre 2007, Cinisello Balsamo, Silvana.
Bonizzoni L., Caglio S., Gargano M., Ludwig N., Milazzo M., Poldi G. & Villa G.C.F. (2007). I pigmenti di Antonello da Messina: uno studio con metodi non invasivi, Proceedings of Convegno Tematico AIAr 2007 Colore e Arte: storia e tecnologia del colore nei secoli (Bacci M. ed.), Bologna, Patron Editore, 55-68.
Bottari S. (1953). Antonello, Milano, Principato.
Brandi C. (ed.) (1942). Mostra dei dipinti di Antonello da Messina, Roma, Ministero dell'Istruzione Nazionale, Istituto Centrale del Restauro, novembre-dicembre 1942.
Brunelli E. (1906). Un quadro di Antonello da Messina nella Pinacoteca di Palermo, L'arte, 13-17.
Cacciatore E., Prestileo F., Bruno G., Schiavone S. & Alberghina M.F. (2007). Indagini multispettrali per lo studio dei manufatti di interesse storico-artistico: applicazione a due dipinti di Antonello da Messina, in C.R.P.R. (ed.), La Vergine Annunciata. Indagini diagnostiche ed ipotesi di restauro a cura del C.R.P.R. della Regione Siciliana, Palermo, Fondazione Federico II Editore, 39-63.
de la Rie E.R., Michelin A., Ngako M., Del Federico E. & Del Grosso C. (2017). Photo-catalytic degradation of binding media of ultramarine blue containing paint layers: A new perspective on the phenomenon of "ultramarine disease” in paintings, Polymer Degradation and Stability 144, 43-52.
Devitini A., Righi N. (2007). Note storico-artistiche, in P. Biscottini (ed.), Antonello da Messina. L'Annunciata, catalogo mostra "Un Capolavoro per Milano. Antonello da Messina. L'Annunciata”, Museo Diocesano, Milano, 4-25 ottobre 2007, Silvana, Cinisello Balsamo, 25-31.
Di Marzo G. (1899). La Pittura a Palermo nel Rinascimento, Palermo, Reber Editore.
Di Marzo G. (1903). Di Antonello da Messina e dei suoi congiunti: studi e documenti, Palermo, Scuola Tip. Boccone del povero.
Fazio Allmayer V. (1907). La Madonna Annunciata attribuita ad Antonello da Messina al Museo Nazionale di Palermo, Arch. Storico Messinese, 1-15.
Fazzio F. (2007). Antonello da Messina. L'Annunciata, relazione tecnica, in C.R.P.R. (ed.), La Vergine Annunciata. Indagini diagnostiche ed ipotesi di restauro a cura del C.R.P.R. della Regione Siciliana, Palermo, Fondazione Federico II Editore, 65-77.
Grassi N. (2009). Differential and scanning-mode external PIXE for the analysis of the painting "Ritratto Trivulzio" by Antonello da Messina, Nuclear Instruments and Methods in Physics Research B 267, 825-831.
Hocquet F.P, Del Castillo H.C., Xicotencatl C., Bougeois C., Oger C., Marchal A., Clar M., Rakkaa S., Micha E. & Strivay D. (2011). Elemental 2D imaging of paintings with a mobile EDXRF system, Anal Bioanal CHem. 399, 3109-3116.
Lucco M. (2006). Antonello da Messina. L'opera completa, Catalogo della Mostra, Roma 18 marzo - 25 giugno 2006, Cinisello Balsamo, Silvana.
Lucco M. (2009). L'Annunciata di Antonello: da Palazzo Abatellis al Museo di Messina, Catalogo Mostra tenuta a Messina 22 agosto-22settembre 2009, Palermo, Regione Siciliana.
Poldi G., Villa G.C.F. (2006a). Cuius pictura est intuenda admirationi. Contributo alla comprensione della tecnica di Antonello, in Lucco M., Antonello da Messina. L'opera completa, Catalogo della Mostra, Roma Scuderie del Quirinale, 18 marzo - 25 giugno 2006, Cinisello Balsamo, Silvana, 91-113
Poldi G., Villa G.C.F. (ed.) (2006b), Antonello da Messina: analisi scientifiche, restauri, e prevenzione sulle opere di Antonello da Messina in occasione della Mostra alle Scuderie del Quirinale, Cinisello Balsamo, Silvana.
Poldi G. (2009). Antonello da Messina between Sicily and Venice: the San Cassiano Alterpiece: technical examination and comparisons, Technologische Studien 6, 83-113.
Prestileo F., Bruno G. (2007). Indagini multispettrali, in P. Biscottini (ed.), Antonello da Messina. L'Annunciata, catalogo mostra "Un Capolavoro per Milano. Antonello da Messina. L'Annunciata”, Museo Diocesano, Milano, 4-25 ottobre 2007, Cinisello Balsamo, Silvana, 39-43.
Prestileo F., Bruno G., Cacciatore E., Schiavone S. & Alberghina M.F. (2009). Indagine diagnostica non invasiva sul dipinto su tavola l'Annunciata di Antonello da Messina, Proceedings of III Convegno Internazionale La Materia e i Segni della Storia. Scienza e Patrimonio Culturale nell'Area del Mediterraneo, Palermo, 2007. Collana I Quaderni di Palazzo Montalbo 15, Palermo, C.R.P.R., 733-738.
Regione Siciliana (ed.) (1981). Antonello da Messina. Catalogo della mostra a Messina, Museo Regionale, 22 Ottobre 1981 - 31 Gennaio 1982, Roma, De Luca Editore.
Romano F.P., Caliri C., Nicotra P., Di Martino S., Pappalardo L., Rizzo F. & Santos H. C. (2017). Real-time elemental imaging of large dimension paintings with a novel mobile macro X-ray fluorescence (MA-XRF) scanning technique, J. Anal. At. Spectrom. 32, 773-781, 10.1039/C6JA00439C2017.
Russo M.V., Alvino P. (2012). Characterization and identification of Natural Terpenic Resins employed in Madonna con Bambino ed Angeli by Antonello da Messina using Gas Chromatography-Mass Spectrometry, Chemistry Central Journal 6, 59.
Salerno G., Lo Sasso D. & Carmicio R. (2007). Imaging digitale e TC nello studio dell'Annunciata di Antonello da Messina, in CRPR (ed.), La Vergine Annunciata. Indagini diagnostiche ed ipotesi di restauro a cura del C.R.P.R. della Regione Siciliana, Palermo, Fondazione Federico II Editore, 9-25.
Salerno G. (2010). La luce dell'invisibile. C.S.I. nell'arte. Mostra sulle applicazioni della diagnostica per immagini nell'arte e nella storia, Palermo, Fondazione Federico II Editore, 2010, 28-31
Salinas A. (1907). L'Annunziata d'Antonello da Messina lasciata al Museo Nazionale di Palermo, Bollettino d'Arte, 30-31.
Trentelman K, Bouchard M., Ganio M., Namowicz C., Schmidt Patterson C. & Walton M. (2010). The examination of works of art using in situ XRF line and area scans, X-Ray Spectrom. 39, 159-166.
Vigni G. (1952), Tutta la pittura di Antonello da Messina, Milano, Rizzoli Editore.
Villa G.C.F. (2006), La penna il cappuccio, il mantello e i gambali, Cavalcaselle alla ricerca di Antonello, Antonello da Messina: analisi scientifiche, restauri, e prevenzione sulle opere di Antonello da Messina in occasione della Mostra alle Scuderie del Quirinale, Cinisello Balsamo, Silvana, 168-189.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).