Indagini conoscitive sul retablo di Castelsardo, caposaldo del tardogotico catalano in Sardegna

Autori

  • Mara Carboni Università  degli Studi di Cagliari
  • Gianfranco Carcangiu Università  degli Studi di Cagliari
  • Ombretta Cocco Università  degli Studi di Cagliari
  • Laura Donati MiBACT - Soprintendenza Belle Arti e Paesaggio per le Province di Sassari e Nuoro
  • Paola Meloni Università  degli Studi di Cagliari
  • Pietro Moioli Enea - Centro Ricerche Casaccia
  • Franca Persia Enea - Centro Ricerche Casaccia
  • Claudio Seccaroni Enea - Centro Ricerche Casaccia
  • Maurizio Serci Università  degli Studi di Cagliari
  • Laura Solla Università  degli Studi di Cagliari
  • Attilio Tognacci Enea - Centro Ricerche Casaccia
  • Pietro Usai MiBACT - Polo Museale della Sardegna

DOI:

https://doi.org/10.48258/arc.v7i1.1284

Parole chiave:

indagini scientifiche, XRF, riflettografiaIR, radiografia,

Abstract

In order to understand the painting technique and the materials used by the so-called Maestro di Castelsardo, three panels belonging to the Retablo of Castelsardo have been investigated by means of integrated non-destructive and micro-destructive techniques. The obtained results represent the first technical contribution on paintings by such important and representative artist in the context of the Catalan figurative culture in Sardinia.

##submission.downloads##

Pubblicato

2016-05-12

Come citare

Carboni, M., Carcangiu, G., Cocco, O., Donati, L., Meloni, P., Moioli, P., Persia, F., Seccaroni, C., Serci, M., Solla, L., Tognacci, A., & Usai, P. (2016). Indagini conoscitive sul retablo di Castelsardo, caposaldo del tardogotico catalano in Sardegna. Archeomatica, 7(1). https://doi.org/10.48258/arc.v7i1.1284

Fascicolo

Sezione

Rivelazioni